Mede door de aanrijding – afgelopen zondag – met een wild zwijn, en het voorval op de A1 bij Kootwijk op zaterdag 17 januari jl. blijft de discussie over beveiligen van wegen op de Veluwe de gemoederen bezig houden.
‘A1 is niet volledig te beveiligen tegen zwijnen’
De zwijnen die zaterdag 17 januari jl. op de snelweg A1 bij Kootwijk liepen, zijn via de op- en afrit op de weg gekomen. Op die plekken staan geen afrasteringshekken, zegt Rijkswaterstaat. ‘De A1 is niet 100 procent te beveiligen tegen loslopende zwijnen’, zegt een woordvoerder. Volgens boswachter Lennard Jasper van Staatsbosbeheer is het wel mogelijk.
Geen overdreven reactie
De A1 was die bewuste zaterdag in beide richtingen afgesloten, omdat er zwijnen op de weg liepen. Geen overdreven reactie, als we de ADAC – de Duitse ANWB – mogen geloven. Volgens de ADAC is de impact van een ongeluk met een wild zwijn met 60 km/u alsof je tegen een neushoorn van 3000 kilo aanrijdt. Dat bleek al tijdens een crashtest in 2009.
Snel verdwenen
Zaterdag overleefde één zwijn de overtocht over de A1 niet. Volgens de politie werd het dier aangereden door een automobilist. De bestuurder kwam er goed vanaf, wel raakte zijn auto beschadigd. De andere zwijnen zouden worden afgeschoten, maar het leek wel of ze dit wisten. Ze waren al snel verdwenen richting de bossen.
Bron: Omroep Gelderland en ADAC
Boswachter Lennard Jasper
Zijn antwoord: “De snelweg kan wel beter beveiligd worden, maar dan moeten er wildroosters geplaatst worden voor de op/afritten van de snelweg. Landschappelijk gezien niet bijzonder fraai, maar wel veilig”.
Een duidelijk gegeven toch? Je kunt kilometerslange rasters langs de snelweg plaatsen, maar als je bij de op- en afritten de zaak gewoon open laat, blijft het natuurlijk dweilen met de kraan open!
Zie ook onderstaand filmpje van de ADAC test!