Wildviaduct en faunatunnel
De werkzaamheden voor faunapassage Maanschoten beginnen deze zomer. Het wildviaduct over snelweg A1 tussen de afslagen Stroe en Kootwijk en een faunatunnel onder de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn moeten eind 2017 klaar zijn.
Ambitie
“De aanbestedingsprocedure duurde ongeveer drie maanden langer dan verwacht, maar we hebben zeker nog de ambitie om het rond die tijd af te ronden”, laat woordvoerder René Vegter namens ProRail weten.
Miljoenenproject
De spoorbeheerder begeleidt het project en voert de aanbesteding uit. Bouwcombinatie Hegeman-Mobilis tekende voor de klus, die 7 miljoen euro gaat kosten.
Twee natuurbruggen
De faunapassage bestaat uit twee natuurbruggen elk over een weghelft van de A1 heen, en een onderdoorgang onder de spoorlijn door. De natuurbruggen worden vijftig meter breed en de onderdoorgang kent een breedte van vijftien meter en een hoogte van vier meter. De inrichting van de faunapassage is erop gericht om dieren op een natuurlijke wijze over de weg te leiden.
Meer kans
Hierdoor krijgen kleine groepen van (bedreigde) diersoorten meer kans om zich te verspreiden over het Kootwijksche Veld, het Caitwicker Zand en het Stroesche zand. Het gaat bijvoorbeeld om dassen, slangen, hagedissen en vleermuizen. Volgens informatie van de provincie Gelderland zorgt de passage niet voor meer overlast van herten en zwijnen, omdat de leefgebieden van deze dieren zich al aan beide kanten van de snelweg bevinden.
Snelheidsbeperking
Vanaf de zomer wordt de locatie bouwklaar gemaakt. De aannemer bepaalt rond die tijd met Rijkswaterstaat wanneer het wildviaduct precies gebouwd wordt. “Weggebruikers krijgen in de bouwperiode vooral te maken met snelheidsbeperkingen.
Voor het bouwen van de onderdoorgang komt het treinverkeer in ieder geval één weekend stil te liggen in 2017. Hoe en wanneer dat precies plaatsvindt, stemmen we in de zomer af met de aannemer en de spoorvervoerders”, licht Vegter toe.
Ontsnippering
Faunapassage Maanschoten maakt onderdeel uit van het Meerjarenprogramma Ontsnippering 2004-2018, waarmee het Rijk belangrijke natuurgebieden wil ‘ontsnipperen’.
ProRail werkt binnen dit project namens Rijkswaterstaat, de provincie Gelderland en het ministerie van infrastructuur en milieu. Laatstgenoemde partij betaalt het project.
Tekst: ©Simon Haverschmidt/BDU
Bron: Barneveldse Krant
_____________________________________________________________________
Lees ook: