Jan van Vuuren in perspectief
18 juni 2016 t/m 15 januari 2017
Jan van Vuuren (Bleskensgraaf 1871 – Nunspeet 1941) heeft bijna veertig jaar op de Veluwe gewoond, voornamelijk in Nunspeet. Al vanaf 1893 zwerft Jan van Vuuren over de Veluwe.
Veluwse landschap
Hij trekt een aantal zomers mee naar Elspeet met de Haagse kunstenaars H.J. van der Weele en F.P. ter Meulen, die de ongerepte Noordelijke Veluwe ontdekten als de plek om hun landschappen ‘en plein air’ te schilderen. In 1903 gaat hij in Nunspeet wonen, waar hij dag in dag uit buiten te vinden is met schetsboek om het Veluwse landschap vast te leggen. Zijn werk is vervuld van een sterke liefde voor schoonheid. Altijd in de voor hem kenmerkende impressionistische stijl waaraan hij zijn hele carrière trouw is gebleven.
Tekentalent
Jan van Vuuren wordt in 1871 geboren als zoon van een landarbeider in Bleskensgraaf in de Alblasserwaard.
Al op jonge leeftijd wordt zijn tekentalent herkend. Plaatselijke notabelen zorgen ervoor dat hij in de leer kan bij Roland Larij in Dordrecht.
Later volgt Van Vuuren ook lessen aan de Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij elk jaar medailles of eervolle vermeldingen ontvangt voor zijn prestaties.
Na de Academie krijgt hij in Amsterdam lessen van Gerrit Willem Dijsselhof.
Wereldtentoonstelling
Voordat Jan van Vuuren zich in Nunspeet vestigt, heeft hij al enige bekendheid. In 1896 wordt hij toegelaten tot het vermaarde Schilderkunstig Genootschap Pulchri Studio te Den Haag. In diezelfde periode wordt hij ook toegelaten tot de Amsterdamse kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae. Met deze verenigingen exposeert hij regelmatig. Hij exposeert zelfs in Parijs op de wereldtentoonstelling van 1900 en krijgt daar voor een ingezonden stuk het ‘Diplôme d’Honneur’.
Aquarellen en pasteltekeningen
Zijn liefde voor het landschap brengt hem naar de Veluwe waar hij alles vindt wat hem als kunstenaar boeit. Hij wordt er de schilder van de bosgezichten, maar ook van de stille smalle straatjes van de stadjes rond de Zuiderzee.
Hij maakte ook aquarellen en pasteltekeningen, zoals die voor het jubileum van Koningin Wilhelmina in 1923 van de Jufferenstraat in Elburg met het Sint Agnietenklooster.
Zie afbeelding rechts >>
Particuliere collecties
Een bijzondere kwaliteit van Jan van Vuuren is zijn geraffineerde gebruik van het perspectief, waarmee diepte in een schilderij gebracht wordt.
De perspectieflijnen in straatjes en boslaantjes leiden het oog naar een punt in de verte dat hij dikwijls accentueerde met lichte verftoetsen, bijvoorbeeld in de vorm van het kapje van een boerin of een wit huisje.
In de tentoonstelling worden meer dan 110 werken van Jan van Vuuren getoond, vooral uit particuliere collecties.
***
Publicatie
De tentoonstelling van het werk van Jan van Vuuren wordt vergezeld van een nieuwe monografie over Van Vuuren getiteld ‘Jan van Vuuren in perspectief’. In deze uitgave zijn de afbeeldingen te vinden van de op de expositie getoonde werken, naast een beschrijving van zijn leven en werk. Auteur: Williëtte Wolters-Groeneveld. Uitgeverij Van Spijk-Rekafa. Door financiële steun van het Van den Broek Lohman Fonds Nunspeet, het Rabofonds Noord Veluwe en het Prins Bernhard Cultuurfonds Gelderland is deze publicatie mede mogelijk gemaakt. Prijs: € 29.50.